SQ staat voor Spiritueel Quotiënt, dit houdt in dat het SQ iets zegt over de spirituele intelligentie van een persoon. Spirituele Intelligentie is een begrip wat toeneemt in bekendheid en staat pal naast de bekendere termen IQ en EQ. We hebben verschillende niveaus van intelligentie, bijvoorbeeld het IQ (intelligentie quotiënt), het EQ (emotioneel quotiënt) en nu ook het SQ (Spirituele Quotiënt). In dit artikel gaan we dieper in op de betekenis van het SQ.
Inhoudsopgave
Spirituele Intelligentie is verbindend denken
Wanneer we spreken over het SQ, de spirituele intelligentie, dan hebben we het eigenlijk over het vermogen om verbindend te denken. Mensen die een hoog SQ hebben zijn goed in staat om levensvragen te beantwoorden, om overal zin aan te geven en om meerdere factoren met elkaar te verbinden om tot de juiste oplossingen en antwoorden te komen.
Deze factoren zijn het inzicht, de bezieling, het intuïtief vermogen en de creativiteit. Ook kan worden gesteld dat iemand met een hoog SQ meer levenswijsheid bezit dan iemand die een wat lager SQ heeft. Omdat mensen met een hoog SQ verbindend kunnen denken, en dus meerdere vormen van denken kunnen aanspreken om tot een oplossing te komen, zijn zij in de regel ook intelligenter dan gemiddeld. Het SQ wordt dan ook wel gezien als de basis van het IQ.
5 eigenschappen van het SQ
Het SQ bestaat eigenlijk uit vijf belangrijke kern eigenschappen:
- Wijsheid. Wijsheid is de kunst om in alle situaties op een juiste manier te oordelen en te handelen. Sommige zijn van mening dat wijsheid wordt verkregen door het opdoen van ervaring, terwijl andere mensen van mening zijn dat ook mensen zonder ervaring, bijvoorbeeld kinderen, wijs kunnen zijn. Wijzen mensen zijn over het algemeen mensen die veel fouten gemaakt hebben én daarvan geleerd hebben. Het bekende gezegde van fouten maken leer je. Wijsheid is een van de vijf componenten van spirituele intelligentie dat getraind kan worden.
- Inspiratie. Inspiratie is een toestand waarin je creatief nadenkt en je tot goede ideeën komt, die resulteren in goede oplossingen. Wanneer raak je als mens geïnspireerd? Veel mensen proberen geïnspireerd te raken door bijvoorbeeld een brainstorm sessie. Inspiratie is vaak een moment dat je “out of the box” denkt, oftewel buiten het normale om denken. Inspiratie is het tweede component van de vijf componenten van spirituele intelligentie dat tevens vergroot kan worden.
- Creativiteit. Creativiteit is het vermogen om iets nieuws te creëren. Creativiteit is over het algemeen nog een erg lastig begrip, waarover de wetenschap het ook nog niet helemaal eens is. Creativiteit kan ook beschreven woorden als: Wanneer er een originele / creatieve oplossing voor een probleem wordt bedacht. Inspiratie is het derde component van de vijf componenten van spirituele intelligentie dat met voldoende training vergroot kan worden.
- Geduld. Geduld is het vermogen om lang te kunnen wachten zonder op te geven of boos te worden. In de wetenschap wordt geduld vaak getest aan de hand van een volgende simpele experiment: Gedurende het experiment moet het proefpersoon een keuze maken tussen een kleine beloning op korte termijn of een grotere beloning op de iets langere termijn. Uit onderzoek blijkt dat vrijwel alle proefpersonen kiezen voor de relatief kleine beloning op de korte termijn. Over het algemeen kan dus gezegd worden dat het gros van de mensen ongeduldig is. Geduld is het vierde component van de vijf componenten van spirituele intelligentie met voldoende oefening kan het geduld vergroot worden.
- Gelijkmoedigheid. Gelijkmoedigheid is een gesteldheid van psychische stabiliteit en kalmte. Een persoon die gelijkmoedig is heeft het vermogen ontwikkeld om van te genieten van de leuke dingen in het leven zonder de angst te hebben dit (weer) kwijgt te raken. Tegelijkertijd is dit persoon goed om de vervelende dingen in het leven te accepteren en snel te vergeten. Geduld is het vijfde component van de vijf componenten van spirituele intelligentie en is net als de voorgaande 4 elementen goed te trainen.
SQ testen
Het is heel moeilijk om te meten hoe hoog je spirituele intelligentie, of je SQ, precies is. Er bestaan geen officiële SQ testen, zoals er bijvoorbeeld IQ testen wel zijn. Voor het SQ bestaan wel zogeheten indicatie testen, maar uiteindelijk is het zo dat spirituele intelligentie zich op de meest uiteenlopende manieren kan uiten. Het is vrijwel niet mogelijk om dit alles in een enkele test naar voren te laten komen. Een dergelijke test is dan ook bedoeld als indicatie en niet als vaststelling van het SQ. Natuurlijk kan je wel altijd je SQ testen om te zien hoe je globaal gezien scoort ten opzichte van de rest van de bevolking.
Het ontwikkelen van je spirituele intelligentie
Het is mogelijk om het SQ te trainen. Zoals bij de 5 eigenschappen van het SQ te lezen valt zijn alle kern eigenschappen te vergroten door training. Dit doe je voornamelijk door heel veel te oefenen met je intuïtie, ofwel de innerlijke stem. De innerlijke stem spreekt vaak, in eindeloos veel situaties, maar wordt eigenlijk te weinig gehoord. Als je je SQ wilt verhogen, dan is het belangrijk om je innerlijke stem te herkennen, om deze te leren kennen en om te leren handelen op basis van deze intuïtie. Daarnaast is het belangrijk om bewust vanuit je zelf te handelen, om je bewust te worden van waar jij toe in staat bent en om je open te stellen naar binnen toe.
De ontwikkeling van je SQ is een groot onderdeel van je persoonlijke ontwikkeling. Veel mensen vinden spirituele intelligentie nog erg zweverig, maar het begint steeds tastbaarder en vooral meetbaarder te worden. Men begint in te zien dat het SQ (net als het EQ) een steeds belangrijkere rol gaat spelen.
Jezelf blijven ontwikkelen
Veel mensen kennen de behoefte om te blijven leren, zodat zij zich persoonlijk kunnen blijven ontwikkelen. Dit heeft alles met de spirituele intelligentie te maken. Je zet je SQ namelijk in om te bepalen wat er bij jou en in jouw leven past. Deze vorm van intelligentie heeft bijvoorbeeld invloed op hoe jij met de wereld om je heen omgaat, met de mensen die zich om je heen bevinden, met je hobby’s en je werkzaamheden. Het heeft allemaal betrekking op de zogenaamde visievorming.
Dit wil zeggen dat wij vanuit het SQ de behoefte hebben om alles wat wij doen in een bredere context te zien. Zo hebben mensen met een hoog SQ sterk te behoefte om overal betekenis aan te geven, om zo de zin van het leven te ontdekken. Deze mensen zijn voortdurend zoekende naar de levensweg en de levensstijl die het meest zinvol is. Op basis hiervan worden de meest belangrijke beslissingen genomen over zaken die invloed hebben op het persoonlijke leven.
Tot slot
Belangrijk om te weten is het wel dat er geen verband is tussen de verschillende vormen van intelligentie. Wanneer je een hoog SQ hebt, dan betekent dit niet per definitie dat je ook een hoog IQ of een hoog EQ hebt. Dit staat los van elkaar. Ook ligt het SQ niet per definitie lager bij mensen die niet idealistisch, spiritueel gericht of gelovig zijn.
Ik ben op youtube een zeer interessant filmpje tegen gekomen over spirituele intelligentie. Het filmpje bevat een interview met docent Jean Paul Wils door student Marieke Koene naar aanleiding van het college Spirituele intelligentie in leven en werk. Het filmpje duurt ruim 10 minuten maar is zeker de moeite waard.
Spirituele intelligentie is nog een redelijk nieuw begrip (en daardoor erg onbekend), maar zal de komende jaren ongetwijfeld een belangrijkere rol gaan spelen. Momenteel zie je al dat het begrip EQ (emotionele intelligentie) steeds meer bekendheid krijgt. Sommige bedrijven laten tegenwoordig eerder een EQ test afnemen i.p.v. een IQ test. Deze verschuiving betekent gewoon dat het EQ en SQ vele malen belangrijker zijn dan bijvoorbeeld het IQ. Ik vind dit plaatje dan ook erg toepasselijk:
Het plaatje is helaas niet helemaal compleet, want naar mijn idee is SQ even belangrijk als het EQ. Oftewel een gedeelde eerste plaats voor EQ en SQ! Heel goed dat er eindelijk meer aandacht wordt besteedt aan dit soort belangrijke onderwerpen!
Wat een herkenbaar kort, maar krachtig interview/college. die principes spreken me aan. Onbewust dobberden ze ook al door mijn hoofd, vooral de eerste. Als leerkracht godsdienstigvormingonderwijs besef ik dit al tien jaar: ik leid de kinderen niet, ik vertel verhalen en die roepen als het goed is wat bij hen op en daarmee mogen zelf hun weg kiezen.
Verder heb ik zelf ervaren dat leraren/leiders toegewezen krijgen waar je iets van moet leren niet motiverend werkt. En hoe meer ik relax/ontspannen/ in het nu leef, hoe makkelijker het schrijven van gedichten me afgaat, wat een vreugde!