Dysorthografie is een spellingsstoornis. Kinderen met deze stoornis hebben veel problemen om foutloos te schrijven bij woorden die ander geschreven worden dan ze klinken. Iemand met dysorthografie schrijft dus letterlijk wat het hoort. De spellingsstoornis dysorthografie valt onder dyslexie. Bij dyslexie hebben kinderen vooral problemen met lezen, begrijpend lezen en schrijven. Bij dysorthografie heb je alleen moeite met schrijven en niet met het lezen. In vergelijking met andere leeftijdsgenootjes van het zelfde niveau zijn kinderen met Dysorthografie minder vaardig in het spellen. In dit artikel zoomen we in op de oorzaken, behandeling en gevolgen van dysorthografie.
Inhoudsopgave
Oorzaak van Dysorthografie
Dyslexie komt veel samen voor met Dysorthografie, de stoornis speelt zich af in de hersenen. Het hersengebied waar klanken aan letters worden gekoppeld wordt mogelijk moeilijk bereikt. Duidelijk is wel dat er een grote erfelijke factor is, heeft één van de ouders dyslexie dan is de kans 40 tot 50% dat het kind het ook krijgt. De symptomen zijn bij iedereen gelijk, al heeft niet iedereen overal last van.
Verschijnselen
Bij Dysorthografie komen verschillende verschijnselen veel voor:
- Precies opschrijven wat gehoord wordt (etwie en etui).
- Volgorde van de letters verwisselen, of kinderen voegen een letter toe die verderop in het woord hoort (strat en start).
- Bij woorden die het zelfde klinken worden vaak schrijffouten gemaakt (peil en pijl), dit heet een visuele stoornis.
- Woorden die bijna het zelfde klinken worden vaak verkeerd geschreven (zoals duur en deur), dit noemt men een auditieve stoornis.
- Het schrijven ziet er slordig uit, netjes op een lijntje schrijven is moeilijk.
- Veel spellingfouten maken, blijven hangen in beginstadium van een beginneling.
- Onthouden van regels is moeilijk, iedere keer moeten zij zich afvragen hoe het ook alweer in elkaar zit.
Behandeling van Dysorthografie
Informatie geven en veel oefenen is de beste behandeling tegen de stoornis. Een computer en spellingkaarten zijn goede hulpmiddelen die op school kunnen worden gebruikt. Ook de ouders worden bij de behandeling betrokken. Oefenen, motiveren en positieve aandacht geven draagt bij aan meer motivatie bij het kind. Op latere leeftijd verbetert een spellingstoornis meestal, maar bij het aanleren van een nieuwe taal steken dezelfde problemen weer de kop op.
Gevolgen van de spellingstoornis
Vooral op school zijn kinderen dagelijks intensief bezig met te leren lezen en schrijven. Hiermee wordt het kind iedere dag geconfronteerd met zijn of haar probleem, bovendien moet het op de juiste wijze gebeuren. Het kind ervaart steeds dat hij of zij niet kan wat de andere kinderen in de klas wel kunnen. Het kind is even intelligent en slim als de andere kinderen, toch heeft het problemen met foutloos te schrijven.
Omdat het kind iedere keer opnieuw op zijn probleem wordt aangesproken kan dit leiden tot faalangst, onzekerheid en weinig zelfvertrouwen. Het kan er zelfs voor zorgen dat je kind denkt dat het dom is en er niet bij hoort, of het gevoel dat het nergens goed in is. Hierdoor kunnen ook motivatieproblemen ontstaan, het kind denkt immers dat het toch nooit lukt. Ook de zin om naar school te gaan neemt af, het is goed om je kind op sociaal en emotioneel vlak goed te steunen.
Tips voor ouders
Voor ouders van een kind met dysorthografie is het belangrijk om goed te handelen, laat je het kind aan zijn lot over dan zal het compleet in zich zelf keren. Of nog erger zich nergens meer voor inzetten, de resultaten vooral op school gaan bergafwaarts. Ook op sociaal gebied komt het kind in een isolement terecht. Hieronder wat tips voor ouders:
Tip 1: Probeer geduldig te zijn en begrip voor je kind op te brengen, het kind kan er niks aan doen dat hij of zij deze stoornis heeft.
Tip 2: Laat je altijd positief uit naar je kind, blijf erin geloven en moedig je kind aan.
Tip 3: Geef complimenten en wees enthousiast bij de dingen die wel goed gaan, dit motiveert voor de andere dingen die niet zo goed gaan.
Tip 4: Resultaten kunnen sterk wisselen, heeft je kind een laag cijfer voor spelling benadruk dit niet. Aanvaard dat de cijfers voor spelling nooit hoog zullen worden, het is belangrijk dit te weten.
Tip 5: In het voorgezet onderwijs kun je met een dyslexieverklaring bepaalde onderdelen laten aanpassen door de school. Bijvoorbeeld langer de tijd krijgen voor een toets.
Tip 6: Controleer de schoolagenda van je kind, door de slordige schrijfstijl is het erg onoverzichtelijk en kunnen er snel fouten of misverstanden optreden.
Tot slot
Het belangrijkste van alles is geduld. Heb veel geduld met je kind, laat zeker niet merken dat je het vervelend vindt dat je iedere keer opnieuw dingen uit moet leggen. Wordt nooit boos en blijf positief op je kind inpraten, motiveer al gaat het niet altijd even goed. Vergeet nooit dat je reactie bepalend is hoe je kind zich voelt of gaat gedragen, ben je negatief dan zal je kind helemaal in zijn schulp kruipen en het gevoel hebben of krijgen dat het anders is dan de andere kinderen.