Mensen bekijken je aantal volgers als ze je willen volgen. Als dit aantal te weinig is, dan ben je niet relevant genoeg om te volgen. Hetzelfde geldt voor bedrijven als ze bekijken of ze een samenwerking aan willen gaan. De meeste marketeers zullen een social media content plan opzetten waar het draait om de hoeveelheid content die wordt geproduceerd. Dit hoeft echter niet de goede strategie te zijn. Daarom gaan wij kijken naar een aantal dingen, buiten veel content posten, die je kunt doen om meer volgers te genereren op social media platformen.
Volg merken, volgers en influencers
Begin met het volgen van authentieke merken. Probeer niet in de follow voor follow of volgen/ontvolgen spel te komen. Het is dan zeer duidelijk dat je dit doet, vermijd deze praktijken daarom ook volkomen. Je wilt namelijk een authentiek merk worden, hier werk je aan door met andere authentieke mensen in contact te komen. Je wilt jezelf niet gaan associëren met oninteressante mensen. Daarom splits je de zoektocht op in 2 categorieën; mensen die je kent en mensen die je moet kennen.
Veel social media platformen laten aanbevelingen zien voor mensen die je misschien kent of merken die interessant kunnen zijn voor je. In de meeste gevallen kloppen deze aanbevelingen, volg ze dus ook. Als het kleinere mensen/merken zijn, probeer dan een relatie met hun op te bouwen. Stuur ze een berichtje en laat ze weten waarom jij hun bent gaan volgen. Zo kunnen er misschien leuke samenwerkingen ontstaan en kunnen hun volgers ook jou gaan volgen.
Zoek interactie met andere merken
Content stelen van andere merken is een grote no go. Maar het delen van content van andere merken en hun daar credits voor geven is wel mogelijk. Je moet voornamelijk je eigen originele content plaatsen, maar af en toe een post reposten is geen probleem. Als je een repost doet, maak dan gebruik van hashtags en tag de eigenaar van de content. Zij zullen zien dat jij dit repost, hun bereik wordt vergroot en jij kan misschien contact leggen met deze content creator. Bij reposten van content geldt wel het fenomeen; meer berichten is meer volgers.
Zorg ervoor dat mensen je willen volgen
Natuurlijk denkt iedereen zo, maar denk hier eens goed over na. Waarom zouden mensen mij willen volgen boven andere mensen? Zorg ervoor dat authentieke content hebt en laat mensen de echte kant van jezelf zien. Als mensen zich aan je kunnen relateren, zullen zij sneller volgen en meer trouwer zijn aan je merk. Dit zijn de belangrijkste volgers, want zij zullen je berichten blijven bekijken en andere mensen aanraden om je te gaan volgen.
Plaats je content op meerdere platformen
Veel merken doen dit nog niet, op verschillende social media platformen je content posten. De meeste merken hebben wel een pagina op alle social media platformen maar gebruiken deze niet. Ze gebruiken maar één platform waarmee zij menen het snelst volgers te generen. Als je content vindbaar is op meerdere platformen zullen mensen je sneller vinden. Dan bestaat er de kans dat mensen je op je andere platformen ook zullen gaan volgen. Tegenwoordig is dit een gemakkelijke manier van meer volgers genereren. Veel social media platformen kun je koppelen aan elkaar. Dit betekent dat als je op een platform iets post, wordt dit ook gedeeld op de andere platformen.
Het aantal volgers is niet alles, geïnteresseerde volgers hebben veel meer waarde. Zeker als je gaat kijken naar mensen om mee samen te werken. Dan hechten mensen veel meer waarde aan echte volgers die geïnteresseerd zijn in de content die je plaats, dan aan mensen die veel volgers hebben maar geen engagement hebben.